De Provincie Noord-holland wil een buslijn maken van Huizen naar Hilversum, waarbij er op onderdelen van het traject een aparte busbaan gemaakt wordt. Op de officiële site van de provincie kunt u meer lezen over dit plan: www.hovinhetgooi.nl
Hieronder ziet u een kaartje van het traject. De gele delen geven aan waar er een aparte busbaan komt. Op de blauwe delen rijdt de bus mee met het verkeer. Het groene deel is het alternatief dat Blaricum aangedragen heeft: de bus zou hier mee kunnen rijden met het verkeer in een 'groene golf'. Op de snelweg, de A27, rijdt de bus over de vluchtstrook. Als de A27 verbreed wordt, zal deze optie vervallen, en moet de bus mee in het verkeer of moet er alsnog een aparte busbaan naast gelegd worden.
U ziet dat het nu gaat om twee stukken aparte busbaan:
Lees hier waarom de bus net zo goed met het gewone verkeer kan meerijden.
De bus stopt maar op twee plekken in Hilversum: bij halte Tergooi (een behoorlijk eind ten noorden van de geplande ingang van het nieuwe ziekenhuis) en bij Station Hilversum. Er zijn twee maatregelen, die de busbaan extra duur maken: bij de Oosterengweg komt een tunnel voor auto- en fietsverkeer onder het spoor en de nieuwe busbaan door en er komt een ecoduct bij de A27.
Overigens was er in Huizen nog een stuk van het traject, dat een vrije busbaan zou worden. Daarvoor heeft de raad in Huizen aangetoond, dat meerijden met het verkeer even snel is en daarom was er een meerderheid om dit stuk vrije busbaan niet aan te leggen.
In Huizen/Blaricum wordt er 'een groene golf' aangelegd op het groene alternatieve traject. Als nu blijkt, dat ook hier meerijden met het verkeer even snel is dan een aparte busbaan, dan kan dit stuk busbaan toch ook verdwijnen?
Bestaat het hele plan voor de HOV-busbaan dan alleen nog uit een stuk heel duur busbaan-traject in Hilversum?
Op de huidige route van Hilversum-Huizen is ondertussen de kruising met verkeerslichten bij de Soestdijkerstraatweg vervallen: de bus zoeft meteen door over de turborotonde, boven de Amaliatunnel. Hij is dan zo op de A27: hier is een aantal jaar terug een aparte opgang voor de bus gemaakt. Een aantal minuten tijdwinst is dus al gerealiseerd. Als er voor de omgekeerde route, van Huizen-Huizen, ook een aparte afrit van de A27 wordt gerealiseerd, is de huidige route eenvoudig snel gemaakt.
Voor de nieuwe HOV-route met aparte busbaan ging men oorspronkelijk uit van een fly-over over het spoor bij Station Hilversum, over het spoor naar Utrecht. Na stevig verzet vanuit de woonwijken Klein Rome en Vitusbuurt, is de reusachtige fly-over van de baan. Men ging daar wel van uit in de tijdwinstberekening. Nu moet men terugvallen op een gewone overwegkruising met spoorbomen. De totale 'dichtligtijd' van de spoorbomen is 13 minuten per uur. En als de bomen dicht zijn, staat de bus maximaal 2 minuten te wachten.
Wat blijft er nog over van die voorspelde tijdwinst? De investering in Hilversum wordt 80 miljoen? Voor luttele minuten overgebleven tijdwinst?
Deze aparte busbanen lossen niks op, maar kost wel 118 miljoen overheidsgeld. Geldverspilling!